Hvad kan SEO bruges til?

Du er måske stødt på ordet SEO før, men har ikke rigtigt forstået, hvad konceptet helt præcist går ud på. Hvis du har et firma, en blog eller noget andet, som skal brandes via internettet eller Google, så kan du blive klogere her.

Hvad er SEO helt præcist?

SEO står for Search Engine Optimizing, og vi kunne ligeledes kalde det søgemaskineoptimering. Det forbinder sig altså til synligheden på internettet og særligt på søgemaskiner såsom Google. Kort fortalt handler SEO arbejde om at komme længere op på søgesiden, og det er selvsagt målet at komme op på side 1, hvor størstedelen af internetbrugerne finder, hvad end de søger.

Du kender måske allerede AdWords, som er Googles betalingssøgeoptimering. Her betaler du for at komme allerøverst i søgefanen på side 1, hvor der vil stå ’Ad’ for at vise, at du har betalt for at have din reklame der. Denne form for søgeoptimering kaldes SEM, Search Engine Marketing, og er ej at forveksle med SEO. 

SEO-tekster læses igennem af en ’maskine’, og maskinen giver din virksomhed en placering alt efter, hvor god og søgeordsmættet, som SEO-teksten er. Det essentielle i dette er altså at inkorporere de rette søgeord, gerne så ofte som muligt. På denne måde aflæser maskinen teksten som værende relevant i forhold til søgeordet. Teksterne gør ikke din hjemmeside synlig fra dag til dag. Det kan være svært at sige, hvornår du præcist vil opnå mere synlighed efter SEO-tekster, men det er helt sikkert, at du vil se en positiv ændring over tid i din besøgstrafik. Derfor skal du også huske at forny dine tekster med tiden.

Hvem bruger det?

Der er tonsvis af hjemmesider, som anvender disse metoder. Det er vigtigt at slå fast, at SEO ikke alene er ment til at generere direkte salg, det skal derimod ses som en måde, at du kan markedsføre dit firma på. Men hvis du både anvender AdWords, SEO og andre marketingsstrategier kan en kombination af disse eventuelt vækste dit firma. 

Søgemaskineoptimering henvender sig altså til dig, der vil være mere synlig på Google. Du kan anvende søgemaskineoptimering, hvis du har en hjemmeside hvor du sælger et produkt, en fritidsblog eller noget helt andet, hvor du højst sandsynligvis også har en interesse i at blive mere synlig for folk på internettet. Der er altså ikke nogen fast opskrift på, hvem der benytter sig af dette – så længe du ønsker at blive synlig for internetbrugerne.

Lav / høj konkurrence på SEO

Stort set alle virksomheder der er online kan benytte sig af SEO til at vækste. Der er det man kan kalde lav/høj konkurrence på SEO som der er så mange andre steder. Lav konkurrence er når der ikke er særlige mange i den niche man arbejder i. Høj konkurrence er når der er utrolig mange der kæmper om de samme besøgende. Et af de markeder der er i utrolig høj konkurrence er lånemarkedet. Markedet for kviklån har utrolig mange konkurrende virksomheder så det er derfor svært at rangere højt på søgeord indenfor denne branche.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *