4 ting du skal huske, når du skal have tømt et dødsbo

Når tiden desværre går sin gang og tager pårørende med i farten, efterlader de ofte mange praktiske ting som familie- og venner skal forholde sig til, hvilket selvfølgelig ikke gør sørgeperioden nemmere for nogen af parterne. 

Derfor finder du herunder en liste over fire utroligt vigtige NB\’er, der gør hele sørgeperioden lidt mere overkommelig. 

  1. Før dødsfaldet har den døende selv mulighed for at have indflydelse i hvem der arver hvad og hvordan alt det praktiske med pension, forsikring og testamente bliver behandlet. Det er nemlig sådan at pensioner og forsikringer ikke er noget man bare kan inkludere i testamentet og så er det ordnet. Der skal tages direkte kontakt til selskabet – en god ting at have i mente.
  2. Derudover er det værd at bide mærke i, at eventuelle begravelsesønsker fra den døende skal ske direkte til bedemanden og ikke i testamentet – da testamentet ofte først ankommer uger efter i forbindelse med skifterettens behandling. 
  3. Sidst bør man, selvom at det er forfærdeligt, forholde sig til sine fælleskontier, PBS aftaler osv. der bliver lukket efter dødsfaldet.
  4. Efter dødsfaldet skal der taget stilling til alle de fysiske ejendele som den afgåede måtte have – dette inkluderer hus, have og alt derimellem, først skal det dog lige en tur igennem skifteretten. 

    Når det praktiske med ejerskabet over boet og dets møbler med mere bør de pårørende vurdere om de gerne vil rydde dødsboet selv og afsætte eller bruge møbler, malerier osv. til genbrugs eller antikforretninger. Hvis ikke arbejdsopgaven med at rydde dødsboet er noget man kan overskue, enten på grund af alder eller grad af sorg, er det også meget normalt at benytte et firma der kommer og rydder boet. Disse firmaer opkøber hele boet, det vil sige alt inventaret og derefter afsætter de det, hvor de kan. 

    At få hjælp til at rydde sit dødsbo er for mange den bedste løsning, da både sorg og papirarbejde ofte tager pusten ud af folk og gør det svært at overskue. Disse firmaer har utroligt meget erfaring med både at flytte og vurdere møbler og værdigenstande – derfor kan du altid være sikret en fair vurdering, der ikke ender med at du bliver snydt.

    Hvordan foregår en normal rydning, i trin?
    – Kontakt: Den/de pårørende tager kontakt til firmaet
    – Besigtigelse: Der kommer en person ud og vurdere indholdet i boligen
    – Prisfastsætning: Der aftales en fair pris for alle involveret parter
    – Rydning: Alt inventar flyttes fra boligen
    – Rengøring: Mange dødsbofirmaer tilbyder også rengøring af boet efter 

Hvis overstående har fanget din interesse, kan du Se mere her om rydning af dødsbo her.